أكدت "لجنة حماية الصحفيين" التي تتخذ من نيويورك مقرا لها، اعتقال سبعة صحفيين من قبل السلطات السودانية مؤخرا.

وصرح شريف منصور منسق برنامج الشرق الأوسط وشمال أفريقيا في اللجنة في بيان: "من خلال اعتقال وترهيب الصحفيين ومصادرة الصحف ومحاولة الرقابة على نشر الأخبار، تواصل السلطات السودانية السعي لدفع الصحفيين إلى الالتزام بالروايات الرسمية وإلا فإنهم يدفعون ثمن ذلك".

وأضاف البيان أن السلطات اعتقلت الصحفيين أثناء تغطيتهم المظاهرات في الخرطوم.

وذكرت "شبكة الصحفيين السودانيين" المستقلة أن الصحفيات الثلاث أمل هباني، ورشان أوشي، وامتنان الرضي رهن الاعتقال لليوم الثالث على التوالي، وأوقفوا أثناء تغطيتهم مسيرة احتجاجية يوم الثلاثاء الماضي في الخرطوم.


من جهتها أعلنت وكالة "رويترز" اعتقال أحد صحفييها في العاصمة السودانية، مشيرة إلى أن آخر اتصال أجرته معه في وقت مبكر من يوم الأربعاء الماضي قبل أن يتوجه لتغطية المظاهرات، التي أدت إلى اشتباكات بين الشرطة ومحتجين.

وقال متحدث باسم الوكالة: "لا نعلم ملابسات الاعتقال ونسعى للحصول على معلومات إضافية عن الموقف".

من جهتها أفادت وكالة "فرانس برس" بالقبض على مراسلها عبد المنعم أبو إدريس علي الأربعاء خلال تغطيته تظاهرات خرجت احتجاجا على ارتفاع أسعار المواد الغذائية وفرقتها الشرطة السودانية.

وأضافت الوكالة الفرنسية أنه تعذر الاتصال بأبو إدريس علي بعد التظاهرة وأبلغت السلطات أمس الوكالة بأنه اعتقل مع صحفيين اثنين آخرين وأنه موجود في مركز احتجاز يديره جهاز الأمن والمخابرات الوطني.

السودان يعتقل صحفيين يعملان لحساب رويترز ووكالة الصحافة الفرنسية
القاهرة (رويترز) - قال مجلس الإعلام الخارجي الذي يتعامل مع أجهزة الإعلام الأجنبية إن السلطات السودانية اعتقلت صحفيا يعمل مع وكالة رويترز ومراسلا لوكالة الصحافة الفرنسية كانا يغطيان احتجاجات في العاصمة الخرطوم.

وكان آخر اتصال أجرته رويترز مع مراسلها في وقت مبكر يوم الأربعاء قبل أن يتوجه لتغطية المظاهرات التي أدت إلى اشتباكات بين الشرطة ومحتجين.

ويشهد السودان موجة من الاضطرابات بسبب ارتفاع تكاليف المعيشة.

ولم يذكر مسؤول في مجلس الإعلام الخارجي اتصلت به رويترز ما إذا كان سيتم توجيه اتهامات للصحفيين السودانيين. كان المسؤول قال في وقت سابق إنه سيطلَق سراحهما في وقت مبكر من يوم الخميس.

وقال متحدث باسم رويترز ”لا نعلم ملابسات الاعتقال ونسعى للحصول على معلومات إضافية عن الموقف“.

وقالت لجنة حماية الصحفيين التي تتخذ من نيويورك مقرا لها إن خمسة صحفيين محليين اعتقلوا أيضا ودعت إلى إطلاق سراح جميع الصحفيين على الفور.

وقال شريف منصور منسق برنامج الشرق الأوسط وشمال أفريقيا في اللجنة في بيان ”من خلال اعتقال وترهيب الصحفيين ومصادرة الصحف ومحاولة الرقابة على نشر الأخبار، تواصل السلطات السودانية السعي لدفع الصحفيين إلى الالتزام بالروايات الرسمية وإلا دفعوا الثمن“.

وذكر البيان نقلا عن تقرير إخباري وشبكة الصحفيين السودانيين المستقلة أن السلطات اعتقلت الصحفيين أثناء تغطيتهما المظاهرات في الخرطوم.

ورفض المسؤول السوداني التعليق على تقرير لجنة حماية الصحفيين.

وأكدت وكالة الصحافة الفرنسية القبض على أحد صحفييها. وقالت الوكالة إن إدارتها تدين اعتقاله وتطلب الإفراج عنه فورا.

وتفجرت تظاهرات واشتباكات مع قوات الأمن في أنحاء البلاد مطلع هذا الشهر بعد أن فرضت الخرطوم إجراءات اقتصادية صعبة تتسق مع توصيات من صندوق النقد الدولي.


المصدر: وكالات


Sudan arrests journalists, confiscates papers for reporting on inflation protests
January 18, 2018 3:46 PM ET

New York, January 18, 2017--Sudanese authorities should cease harassing and arresting journalists and confiscating newspapers, and should allow journalists to report on matters of public interest without fear of reprisal, the Committee to Protect Journalists said today.

Sudan's National Intelligence and Security Services (NISS) on January 16 and 17 separately arrested seven journalists while they were reporting on anti-inflation protests in Khartoum state, according to news reports and the independent Sudanese Journalists Network (SJN).

Reporters Magdi al-Ajib of the local privately owned newspaper al-Watan, Rishan Oushi of the local privately owned newspaper Mijhar al-Siyasi, Imtenan Al-Radi of the local privately owned newspaper al-Youm al-Tali, and freelance journalist Amal Habani were arrested on January 16; Shawky Abdelazim, al-Youm al-Tali editor, Khalid Abdelaziz, Reuters' Sudan correspondent, and Abdelmunim Abudris, AFP's correspondent, were arrested yesterday, according to news reports and SJN. All remain in custody.


A spokesperson for SJN who does not want to be named for safety reasons told CPJ in an emailed statement that the journalists' families could not determine their whereabouts or if they are facing any charges.

NISS agents also confiscated at least three newspapers multiple times this week over critical coverage of the protests, according to news reports.

"By arresting and intimidating journalists, confiscating newspapers and attempting to censor news dissemination, the Sudanese authorities keep trying to get journalists to stick to the official narrative or pay the price," CPJ Middle East and North Africa program coordinator Sherif Mansour said. "We call on the authorities to release the seven journalists immediately and allow the press to do its job."

NISS did not respond to CPJ's request for comment sent via email.

The authorities detained at least four other journalists covering the protests on January 16, and released them after a few hours. Sudanese authorities "briefly detained" BBC reporter Mohamed Osman and cameraman Muhannad Bilal, but allowed them to continue reporting after a "short delay," a BBC spokesperson told CPJ via email. Additionally, NISS held Abdelaziz Ibrahim, a producer with the Saudi-owned Al-Arabiya TV, according to a statement from his employer, and Maamoun Al-Tilib, a reporter for the privately owned al-Sudani, according to news reports.

Agents confiscated privately owned newspaper al-Jarida today and on January 15, after editors refused to follow an agent's order and remove all their coverage of the protests, according to news reports. NISS confiscated privately owned newspaper al-Tayar on January 16, and the socialist party's paper al-Midan for the past three days, according to news reports and SJN.

Earlier this month, NISS agents confiscated all copies for six newspapers, including al-Tayar and al-Midan, for their critical coverage of rising food prices in the country, CPJ reported at the time.